Για να υπάρξει, ο
άνθρωπος πρέπει να εξεγερθεί, η εξέγερσή του, ωστόσο, οφείλει να σεβαστεί το
όριο που ανακαλύπτει μέσα της και όπου ενώνονται οι άνθρωποι και αρχίζουν να
υπάρχουν. H επαναστατημένη σκέψη δεν μπορεί να παραμελήσει τη μνήμη: είναι μια συνεχής
πίεση. Ακολουθώντας τη στα έργα και στις πράξεις της, θα μπορούσαμε να
κρίνουμε, κάθε φορά, αν παραμένει πιστή στο αρχικό της μεγαλείο ή αν, από αποθάρρυνση
και τρέλα, την ξεχνά, αντίθετα μέσα στην παραζάλη της τυραννίας ή της δουλείας.
Στην παράλογη εμπειρία,
ο πόνος είναι ατομικός. Από τη στιγμή της εξέγερσης αποκτά συνείδηση ότι είναι
συλλογικός, γίνεται περιπέτεια όλων. Επομένως, η πρώτη πρόοδος ενός πνεύματος
κυριευμένου από το παράδοξο είναι ν’ αναγνωρίσει ότι τούτο το παράδοξο το
μοιράζεται με όλους τους ανθρώπους και ότι η ανθρώπινη πραγματικότητα, στο
σύνολό της, υποφέρει εξαιτίας αυτής της απόστασης σε σχέση με το άτομο και με
τον κόσμο. H ατομική αρρώστια που βασάνιζε έναν μόνο άνθρωπο, γίνεται καθολική επιδημία
πανώλης. Στην καθημερινή μας δοκιμασία, η εξέγερση παίζει τον ίδιο ρόλο με το «cogito» στο πεδίο της σκέψης: είναι η πρώτη
απτή αλήθεια. Τούτη όμως η αλήθεια βγάζει το άτομο από τη μοναξιά του. Είναι ένας
κοινός τόπος που θεμελιώνει με όλους τους ανθρώπους την πρωταρχική αξία. Επαναστατώ
άρα υπάρχουμε.
Αλμπέρ Καμύ, Ο επαναστατημένος άνθρωπος, μτφρ Νίκη Καρακίτσου-Douge, Μαρία Κασαμπάλογλου-Roblin, Εκδόσεις Πατάκη, σελ. 45-46.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου